Concept
Het kunstwerk is een locatiegebonden object. De kunstenaars zagen de John F. Kennedylaan als een soort bowlingbaan en wilden dit uitbeelden door er echte kegels te plaatsen. Dit hebben ze gedaan op de plek die zei als eindpunt zagen van de Kennedylaan. Hieronder is dit schematisch weergegeven. Naast dat het kunstwerk specifiek op de Kennedylaan is gericht, is het ook verbonden met de stad Eindhoven als geheel. Eindhoven is ontstaan uit vijf dorpen die naar elkaar toe zijn gegroeid en nu nog steeds stadsdelen vormen. De bowlingbal stelt het hart van deze samengegroeide dorpen voor en de kegels de dorpen zelf die om een centrum heen gesitueerd zijn.
CompositieDe afbeelding hieronder geeft een typisch beeld weer van de opstelling van kegels op een bowlingbaan. De kegels staan gerangschikt in een driehoek, allemaal even ver van elkaar verwijderd. De grijze lijnen geven dit strakke patroon weer. Het kunstwerk is echter helemaal niet zo geordend. De kegels zijn op dezelfde manier verbonden door grijze lijnen als bij de afbeelding die erboven staat. Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat het kunstwerk erg chaotisch is, van de driehoek is niets meer terug te zien. Door een aantal kegels op elkaar te stapelen of juist half in de grond te plaatsen ontstaat er een gedifferentieerd beeld en krijgt het kunstwerk verschillende lagen. Deze twee zaken zorgen ervoor dat het beeld een opvallend karakter heeft, het ziet er surreëel uit.
Dynamiek
De dynamiek is erg belangrijk bij dit kunstwerk. Of beter gezegd, de indruk wekken van een dynamisch object. De afbeelding hieronder geeft de beweging weer die het kunstwerk uitbeeldt. De bowlingbal heeft de kegels net geraakt waardoor ze in verschillende richtingen uiteen bewegen. Wanneer je het beeld vluchtig bekijkt in het voorbijgaan valt het misschien niet zo heel erg op, maar wanneer je aandachtig naar de compositie van het kunstwerk kijkt, merk je al snel de beweging die het in zich heeft. Het is een momentopname van een beweging. Hierdoor valt het kunstwerk ook extra op in zijn omgeving. Aan drie kanten razen auto’s de hele dag door, het kunstwerk staat in het midden, alsof de tijd alleen op die ene plek stil staat.
Kleur
De kleur van het kunstwerk is een heel gedurfde keuze. Maar heeft dat ook goed uitgepakt? Uit de analyse van de compositie en dynamiek is al gebleken dat het kunstwerk in het oog springt. Met een weinig contrasterende kleur zou het kunstwerk wegvallen tegen de achtergrond. Door juist een sterk contrast aan te gaan met de omgeving valt het kunstwerk erg op ondanks zijn drukke omgeving. Hieronder zijn een aantal varianten te zien. De gele variant valt direct op. De kleur geel komt niet veel voor in de omgeving en contrasteert daardoor met de groene omgeving en de blauwe lucht. De kleur rood zou ook nog een mogelijkheid zijn, het contrast met de omgeving is ongeveer net zo groot, maar geel springt er meer uit met het groene gras en de groene bomen op de achtergrond. De kunstenaars hebben de kegels de kleur geel gegeven om te refereren aan de vele narcissen die naast de Kennedylaan bloeien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten